Monday, December 14, 2009

Slutligen (flashveckor 4&5)

De sista två flashveckorna var projektveckor och oj vad man flashade! Vår ickelinjära spelsagan om den lilla fisken Ekku blev helt okej faktiskt, jag är nöjd. Skulle nog gärna ha haft en vecka till att jobba med detaljer, vissa delar av sagan blev lite för enkla, dvs. lite för lite för spelaren att klicka på. Men själva berättelsen blev bra, jag är stolt över mina sagoskrivarsegenskaper!

Jag skrev tidigare att min personlig målsättning var att lära mig: (1) hur man gör en riktig flash-sida, (2) hur man gör snygga animationer och (3) hur man gör för att saker rör sig, låter osv. när man klickar på dem eller bara drar musen över dem.

Punkt tre kan jag absolut säga att jag kan. Punkt ett kan jag nog också, det var ju jag som hade huvudansvar av allt "tråkigt" i vår projekt: navigationsstrukturen, programmeringen, laddningsbaren, publiceringssättningar, popupp-fönstret osv. Vi använde samma sätt att göra navigationen som vi hade lärt oss på inlämningsuppgift 1, vilket fungerade perfekt hela tiden. Punkt två då? Nej, jag kan nog inte göra snygga animationer, tyvärr. Jag kan ju inte rita med datorn. Vår julsaga ser helt okej ut för att vi använde oss vektoriserade bilder, både som bakgrundsbilder och som karaktärer. Men det går inte att animera vektoriserade bilder så fint... Jag måste lära mig att rita själv!

Det var riktigt kul att få visa vårt projekt till andra på klassen och att få se vad andra hade gjort. Roliga grejer, men redovisningen fick mig att förstå hur nybörjare jag verkligen är i flash: jag kan alla moment som vi har använt i vårt eget projekt, men har bara en aning om hur andra har använt flash med deras projektarbete. Skulle vara kul med en till flashkurs!

No comments: