Monday, November 9, 2009

Flash ja minä - osa 1

= Flash och jag (lr mig?) - del 1

Jag och Flash har inte blivit kompisar än. Jag har aldrig varit duktig på att rita med datorn och verkar inte riktigt kunna det nu heller. Men Flash är nånting jag verkligen skulle vilja kunna så jag hoppas att det börjar kännas bättre så småningom. (Jag är också lite skoltrött, har svårt att motivera mig med en ny kurs.)

Flash-veckan nr1 gick lite sådär. Det var väldigt inspirerande att kolla på flash-grejer som finns på internet och som gamla JMM-studenter har gjort. Första flash-labbet däremot kändes tungt på nåt sätt. Kanske var det det där med ritande, kanske för att jag satt så långt bak i klassen att jag hade ibland svårt att följa instruktioner. Jag brukar vara snabb att lära mig olika data-program så det blir frustrerande när jag inte riktigt fattar hur saker fungerar. Känner mig inte så kreativ heller. (Html kändes mycket lättare, kanske för att det har mera med layout att göra och jag älskar ju layout. Det är också lite enklare för mig att följa skriftliga instruktioner, pga språket tror jag.)

På fredag kunde jag inte åka till skolan. Istället har jag installerat trial versionen av Flash (CS4) på min laptop och försökte göra om torsdagens övningar hemma. Gick inte så bra, motion tween verkar fungera på annat sätt med CS4 än med CS3. Jag lyckades någorlunda med classic tween, men måste testa lite mera för att fatta bättre hur man ska göra.

Tällä viikolla taas kohti uusia seikkailuja...

No comments: