Sunday, November 22, 2009

Flash och Noora - del 2&3

Jag skulle gärna skriva att de senaste 2 veckor har gett mig typ full koll på Flash, men tyvärr är det inte riktigt så. Men det känns iaf lite bättre nu än 2 veckor sedan. Jag har klarat inlämningsuppgift 1 och är ganska nöjd med den. Jag har också lärt mig mera om ickelinjärt berättande, kul.

På andra flash-veckan var jag sjuk och var i skolan bara på tisdag och onsdag. Det känns som att de var de viktigaste dagarna och att jag förstår helt okej hur man bygger navigationsstruktur och i princip så förstår jag också vad man kan göra med action skripter. Boken har också varit till stor hjälp.

I början av tredje flash-veckan fick vi alltså göra egna ickelinjära berättelser, vilken var trevligt. Det var också najs att titta på andras inlämningsuppgifter.

Resten av veckan höll vi på med att börja projekten. Jag och Therese ska göra en liten interaktiv julsaga (på finska!) och har nu skrivit manus, börjat med navigationsstrukturen och planerat lite hur sagan kommer att se ut. Jag har också frågat på jobbet (SR Sisuradio) om de skulle vilja ha den färdiga (?) sagan på barnavdelningens hemsida och de tyckte jättemycket om idéen, om det bara går att fixa tekniskt. Jag känner lite extra-tryck pga detta, men det kanske är bara bra, så att man verkligen försöker att bli färdig och gör fint. Jag är fortfarande rätt så osäker (och orolig) hur mycket man hinner att göra på 2 korta veckor, vi både är ju nybörjare med flash...

Apropå projektet, min personlig målsättning är att lära mig, (1) hur man gör en riktig flash-sida, (2) hur man gör snygga animationer och (3) hur man gör för att saker rör sig, låter osv. när man klickar på dem eller bara drar musen över dem.

No comments: